Médiá sú dôležitým a vplyvným zdrojom informácií o nadváhe a obezite. Spôsob, akým médiá zobrazujú, opisujú a informujú verejnosť o obezite, jej príčinách a následkoch hlboko formuje chápanie verejnosti a postoje k tomuto dôležitému zdravotnému problému, ktorý sa dotýkajú nielen jednotlivca, ale celej spoločnosti.
Podľa Ruddovho Centra pre potravinovú politiku a obezitu sú jedinci s vyššou hmotnosťou a obezitou často negatívne a hanlivo zobrazovaní v médiách, a tým sa u nich zvyšuje stigma, zaujatosť a diskriminácia. Stigmatizujúce skúsenosti , s ktorými sa ľudia s obezitou bežne stretávajú na pracoviskách, v zdravotníckych zariadeniach, pri štúdiu, v škole a dalších prostrediach, môžu narušiť ich emocionálnu pohodu, čo vedie k depresii, úzkosti, nízkej sebaúcte a k nezdravému správaniu. Stigma hmotnosti a obezity preto predstavuje významné dôsledky pre ich emocionálne a fyzické zdravie.
Ruddovo centrum pre potravinovú politiku a obezitu vypracovalo “ Odporúčania pre mediálne zobrazovanie ľudí s obezitou „, ktoré sa vzťahujú na všetky druhy médií ( tlačová a rozhlasová žurnalistika, zábavná televízia a film, internetové médiá a reklama) a ich cieľom je zabezpečiť, aby novinári vo svojich správach zobrazovali ľudí s nadhmotnosťou spravodlivo a presne.
Odporúča vyhýbať sa stereotypom a rešpektovať rozmanitosť , používať vhodný jazyk a terminológiu. Nepoužívať fotografie a videá ľudí žijúcich s obezitou bez izolovaných častí tela, hlavy, končatín, pri jedení nezdravého jedla.
Vyzýva, aby sa médiá oboznámili so zložitými príčinami obezity, včítane enviromentálnych, biologických, genetických, ekonomických, sociálnych a individuálnych faktorov , ako aj so súčasnými vedeckými poznatkami o liečbe obezity a chudnutí. Príčiny riešenia obezity sú zložité a je potrebné podávať vyvážené informácie primerane a presne prezentované.
Aj v Európe sa stigmatizujúce obrázky ľudí s obezitou široko používajú v médiách. To podporuje spoločenskú vieru, že ľudia s obezitou majú chorobu životného štýlu a sú leniví, nedbalí alebo nemajú žiadnu vôľu.
Preto sa rozhodlo ECPO EASO vytvoriť Image banku fotografií ľudí s obezitou, do ktorej boli vybraní aj naši členovia. Z vyše 1000 fotografií a 100 modeliek a modelov z 10 krajín Európy bolo vyhodnotených 250 záberov, ktoré sú voľne k dispozícii a použiteľné pre redaktorov v novinách a časopisoch. Sú to profesionálne urobené fotografie, ktoré môžu média použiť miesto stigmatizujúcich obrázkov.
Vytvorením národnej a zjednotenej Európskej obrazovej banky ľudí žijúcich s obezitou vytvárame pohľad pacienta na to, aké to je v skutočnosti žiť s obezitou. Spolupráca pacientských organizácií v celej Európe má za cieľ pomôcť zmeniť postoje ľudí a spoločne sa zasadzovať za pochopenie a uznanie obezity ako chronického ochorenia, jej prevenciu a vzdelávanie .
Viacej informácií : www.sklon.sk, www.eurobesity.org
#ECPOmedia2021
Celá debata | RSS tejto debaty